Pagina's

woensdag 23 september 2020

Inleiding


Reinhardt Messack Samuel Lesil (Maastricht, 7 augustus 1979 - ), is een Social Work deeltijd student aan de Hogeschool Zuyd te Sittard.


Toegelaten op 26 augustus 2020 na een geprek met coach Lucien Renneberg. Momenteel is Reinhardt store manager bij Tommy Jeans te Maastricht. Ik ben nog zoekende naar een passend leer-/werkplek in de agogisch sector. Op 1 september 2020 gestart met de opleiding. De eerste week zal de klas op locatie komen ter introductie. Hier is bekend gemaakt dat LU1 bestaat uit 7 kernconcepten. 

De 7 kernconcepten zijn in deze wiki kort en bondig omschreven. In week 6 hebben we te maken gehad met pas op de plaats. Deze heb ik niet uitgewerkt omdat ik me in dat week niet present genoeg was en we hebben als subgroep ook niet meegedaan aan de presentatie en het ontvangen van feedback. Echter de zelfstudie reflectie kunt u tevens vinden in andere kernconcepten.










Inhoud


1. Legitimeren

2. Signaleren

3. Dialogisch werken

4. Normatieve dimensie

5. Holistisch denken

6. Empowerment

7. Presentie



Legitimeren

Begrip: 
Het toepassen van kennis, het reflecteren naar jezelf of ander om je werk je als sociaal werker te legitimeren. Een sociaal werker is in staat om te signaleren, de dialoog aan te gaan, rekening houdend met normativiteit, een holistische kijk te hebben, te empoweren waar nodig is en presentie te bieden. Deze kernconcepten maken het sociaal werk legitiem. Door ze te bezitten kan een sociaal werker zich als professional hulp bieden die de hulpvrager nodig heeft. 

In padlet is de gedachtegang van het kernconcept omschreven. In mijn logboek, hoofdstuk legitimeren leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 




Mindmap legitimeren, verwerkingsopdracht kernconcept Legitimeren.






Bronnen:


Signaleren



Begrip:
Wat verstaan we hieronder? Signaleren is het opmerken, zien, horen, van dingen. Ook door te observeren kan men signalen opmerken die nodig zijn om verandering te brengen. Hetzij verbeteren van gedrag tot het ontwikkelen van een betere structuur zodat men beter gedijt. In mijn logboek, hoofdstuk signaleren leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 







Mindmap signaleren, verwerkingsopdracht kernconcept Signaleren.



Begrijpend uit de gelezen stukken komen we tot de volgende conclusie. Dat in het sociaal werk we vanuit beroepsmatig perspectief signaleren. Dit is inherent aan sociaal werk. Signaleren in het sociaal werk bestaat uit, observeren, opmerken, evalueren en handelen. Hoe kunnen wij iets laten bewegen? Hoe kunnen wij als sociaal werkers binnen ons cirkel van invloed, invloed uitoefenen voor de client, organisatie of maatschappij? Hierbij denken wij aan macro, meso en micro. 

Vanuit welke signaalfunctie kunnen wij onze casus benaderen? 
  • Radicale benadering:
    • Opkomen voor de rechten van de mens die een onrechtmatige positie zitten. Conflict opzoeken om je of hun stem te laten horen. Je taak als sociaal werker creeer je bewustwording onder de mens van hun onrechtmatige positie. Ze stimuleren en motiveren om op te komen voor hun belangen. 
  • Kritische benadering:
    • Kijkend naar je eigen handelen. Willen wij verandering brengen op macro, meso of micro niveau? Moeten wij het op meso niveau aanpakken zodat het op micro niveau zichtbaar is? Of willen wij alleen bij de client verandering zien? Inzicht hebben dat sommige aspecten samenhangend zijn.
  • Beleidsgerichte benadering:
    • Kritisch kijken naar het beleid dat gevoerd wordt. Hoe kunnen wij als sociaal werker invloed uitoefenen of vormgeven, dat het beleid aangepast wordt voor de mens die je behartigd.



Bronnen:







Dialogisch werken



Begrip:
Wat betekent dit voor mij zonder het onderzocht te hebben? We zouden dit kunnen aannemen als werken in een dialoog. Na het doornemen van artikelen, boeken en presentaties is het noodzakelijk dat wij als sociaal werkers een luisterend oor moeten bieden en om de behoeften van de client te achterhalen. De vraag achter de vraag achterhalen. Hiermee kunnen wij als sociaal werkers kijken hoe wij dit kunnen aanpakken middels door een dialoog aan te gaan met de client, organisatie en/of derden. Op macro, meso en micro niveau, wat signaleren wij en hoe gaan wij te werk om de client tegemoet te komen in zijn of haar behoeften. Ook door te communiceren in geweldloze communicatie. 

Geweldloze communicatie, empathie tonen, luisterend oor bieden, jezelf niet weg cijferen, vind elkaar in de behoeften. Belangrijk om kritiekloos met verantwoordelijkheid voor ieders gevoelens en behoeftes te communiceren. 
In mijn logboek, hoofdstuk dialogisch werken leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 




Mindmap dialogisch werken, verwerkingsopdracht kernconcept dialogisch werken.


Bronnen:


Normatieve Dimensie


Begrip:
Ik had van deze begrip nog nooit iets van gehoord. Althans de benaming. Door te gaan onderzoeken naar het kernconcept, is het iets dat voorkomt zonder dat ik wist dat het deze benaming had. Bij het professioneel handelen spelen ook altijd normen en waarden een rol. Hoe ga je hiermee om? Kunnen wij kritisch kijken naar onze eigen handelen, doe je het goed? Kunnen wij lering hieruit trekken om het de volgende keer beter te doen? Met andere woorden om het goed te doen voor een ander is het nodig dat jij als sociaal werken je eigen normen en waarden en die van de ander durft te bevragen. Een sociaal werker durft ook kritisch te kijken op macro, meso en micro niveau. In mijn logboek, normatieve dimensie leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 






Mindmap dialogisch werken, verwerkingsopdracht kernconcept normatieve dimensie.



Bij het bestuderen van normatieve dimensie merken we dat er meerdere kernconcepten aan bod komen die samenhangen. Signaleren, legitimeren en dialogisch werken. In 1 van onze opdrachten moesten wij een artikel lezen met de vraag, waar in deze casus herken je de 4 kern
concepten, legitieer je antwoord. We hebben onze visie op de kernconcepten in padlet gezet. 



Normatieve professionalisering; Prof. Dr. Harry Kunneman




Bronnen:









Holistisch denken




Begrip:
Als sociaal werkers moeten wij het groter geheel of perspectief zien, de situaties kunnen lezen en begrijpen. Alles heeft met elkaar te maken. De een kan niet los van een ander gezien worden. Zelfde als een kaartenhuis, haal je de onderste kaart weg dan heeft het effect op het geheel. Door te signaleren kunnen wij de hulp bieden dat nodig is, we kijken niet alleen naar de problematiek. Door de dialoog aan te gaan en normativiteit toe te passen, zoeken we naar de oorzaak van de problematiek. Dit kan zowel liggen op micro als op meso en macro niveau. In mijn logboek, holistisch denken leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 





Mindmap holistisch denken, verwerkingsopdracht kernconcept holistisch denken.


Bronnen:




Empowerment




Begrip:
Anderen in laten zien dat ze vanuit hun eigen kunnen en eigen kwaliteiten hun doelen kunnen bereiken. In de andere kernconcepten wordt o.a. beschreven dat de medewerkers floreren aan de hand van empowerment. Het heeft te maken met luisteren, gehoor geven aan, wat zijn hun behoeftes, vertrouwen geven, geloof geven, stimuleren en motiveren. Ik kan geloven in mijn medewerkers maar zij moeten ook geloven in hun zelf. Heb je dat niet dan is het ook moeilijk om datgene te bewerkstelligen. Vertrouwen is de basis, aangeven dat fouten gemaakt mogen worden. Door fouten te maken leer je. Je valt maar de bedoeling is om op te staan en een stap voorwaarts te maken. Leg de woorden niet in de mond, laat de medewerker zelf nadenken. Doordat ze zelf nadenken zijn ze namelijk bewust bezig met de kennis. In mijn logboek, hoofdstuk empowerment leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 





Mindmap empowerment, verwerkingsopdracht kernconcept empowerment





Bronnen:

Presentie




Begrip:
Andere manier van doen dat gewaardeerd wordt. Zorg komt voort uit de relatie die je hebt met de zorgvrager. Met andere woorden presentie wordt gestuurd door een relatie aangelegenheid. Dit is het aansluiten op verlangens en behoeftes dat voorkomt uit de relatie. Dialoog aangaan met de ander om achter de behoeftes te komen. Handeld naar gevoel en ethiek zonder daarbij de beroepsmethodiek uit het oog te verliezen. Zorg is gebasseerd op trouw en vertrouwen dan vanuit oplossingsgerichtheid. Omdat er geen vast format is voor presentiebenadering. Elk individu is anders en heeft een ander aanpak nodig omdat we vanuit gevoel, ethiek en relatie werken. In mijn logboek, hoofdstuk presentie leest u de toepassing van het kernconcept in het werkveld. 



Mindmap presentie, verwerkingsopdracht kernconcept presentie



Prof. Dr. Andries Baart, presentie uitleg


Bronnen:














Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inleiding

Reinhardt Messack Samuel Lesil (Maastricht, 7 augustus 1979 - ), is een Social Work deeltijd student aan de Hogeschool Zuyd te Sittard. To...